Som teknikjournalist har digitaliseringens pĂ„verkan pĂ„ samhĂ€llet blivit en av de frĂ„gor jag Ă€gnar allra mest tid, bland annat i podcasten DigitalsamÂtal och i Facebook-gruppen Digital SamhĂ€llskunskap. Det Ă€r för mig uppenbart att bĂ„de de möjligheter och de utmaningar som digitaliseringen innebĂ€r Ă€r omfattande, och att det krĂ€vs en förstĂ„else för detta pĂ„ vĂ€ldigt mĂ„nga hĂ„ll i samhĂ€llet. Det rĂ€cker inte att de programÂmerare och ingenjörer som utvecklar tekniken har den kunskapen. Vi som anvĂ€nder, köper eller fattar beslut om teknik behöver ocksĂ„ ha kunskap â bĂ„de för att förstĂ„ hur vi kan undvika problem och för att inte missa teknikens möjligheter pĂ„ grund av okunskap, ointresse eller omotiverad rĂ€dsla. Det handlar i allra högsta grad om demokratifrĂ„gor, om hur tekniken kan och bör anvĂ€ndas för att maximera de positiva effekterna.
Gentemot vÄra barn har vuxenvÀrlden ett dubbelt ansvar. Vi behöver fundera pÄ vad de behöver kunna idag, som teknikanvÀndare. Och vi behöver fundera pÄ vad de behöver lÀra sig idag för att som vuxna inte bara vara teknikanvÀndare, utan ocksÄ ha ett förhÄllningssÀtt till tekniken i form av medborgare, beslutsfattare, teknikutvecklare och i mÄnga andra roller.
Jag Àr dÀrför glad att lÀroplanen numera innehÄller frÄgor som rör digital kompetens ur mÄnga olika aspekter. Boken Skolan i en digital omvÀrld Àr mitt försök att förklara vad som hÀnder bakom kulisserna i de tjÀnster och produkter vi dagligen anvÀnder, att sÀtta teknikutvecklingen i ett individ- och samhÀllsperspektiv och att göra det tydligt varför detta Àr frÄgor som Àr viktiga att undervisa om i grundskolan. Min förhoppning Àr att kunna vÀcka en nyfikenhet pÄ teknikens möjligheter och en medvetenhet om utmaningarna, pÄ mÄnga olika plan.
Om du blir nyfiken pÄ boken finns hela inledningen att lÀsa som ett gratis smakprov.